Asken driver rundt i luften og ødelegger for mange bedrifter. Vi leser støtt og stadig om SAS og Norwegian, men også hoteller, restauranter og bedrifter involvert i turistnæringen er rammet.
Tiden er nå inne for de smarteste til å få seg et markedsfortrinn. Det vil alltid skje ting i markeder som er i utvikling. Og det vil alltid skje ting med markeder på grunn av uforutsette hendelser. Med tanke på at asken rammer de fleste merkevarer likt er det de som er best på å reagere og utnytte situasjonen som vil vinne frem. Når det gjelder SAS og Norwegian så vil disse fortsette å tape, men jeg forventer at Norwegian vil komme med noen lure utspill for å vinne ytterligere markedsandeler. Jeg mistenker Lufthansa for å ha funnet sin idé gjennom å være motstandere av statlig støtte på grunn av asken. Om ingen av de europeiske flyselskapene får støtte er det vel en viss mulighet for at Lufthansa med sine muskler klarer seg bedre enn konkurrentene. Samtidig vil de kanskje bli kvitt noen brysomme konkurrenter…Mats Jansson i SAS var spesielt irritert på dette men han bør vel heller tenke på hva SAS kan gjøre for å tilpasse seg til situasjonen uten å bare tenke på hvordan de skal kutte kostnader og få støtte.
Nå skal det også sies at en del bedrifter innen bransjer som buss, tog og leiebil har fått en fin opptur. For disse gjelder det å kjøre på for å både smi mens jernet er varmt, men også å skape et sterkere tillitsforhold til kundene.
Men nå venter vi først og fremst på at Kjos skal komme med noe artig…
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar