Det er viktig å gjøre noe annerledes en gang i blant. For min del var det nå å ta et avbrekk fra en hektisk jobbhverdag og legge ut på en reise rundt kloden med familien. Med Bangkok som første stoppested får man fort en del annerledes opplevelser både med hensyn til mat, kultur, mennesker og ikke minst lyder og lukter. En tur gjennom ”Chinatown” og markedsområdene i Bangkok rører fort opp i ellers rolige norske sinn. Kloakklukt blandet med lukt av hvitløksmarinert mat i alle former slår i mot oss. Skriking, tuting og trafikk fra en annen verden merkes når over 11 millioner mennesker skal bevege seg rundt. Handelen går for fullt og pruting er en stor del av en god handel. Fattigdom er godt synlig i bybildet, men også rikdom som man sjelden ser i Norge. Som i de fleste andre Asiatiske land er forskjellene store. Antall butikker og kjøpesenter med luksusprodukter overgår med letthet det man kan finne i Norge. En fascinerende by på godt og vondt. Vi hadde heldigvis forberedt oss godt slik at kultursjokket ikke ble for stort og slik at negative overraskelser uteble.
I dagens kommunikasjonssamfunn er det enklere å forberede seg godt enn tidligere. Første gang jeg var i Asia for 10 år siden reiste jeg med tykke reisebøker (som blir utrolig fort utdatert i Asia) og diverse som jeg hadde printet ut. Internett var relativt bra utviklet allerede da, men på langt nær som i dag. Denne gangen var forberedelsene helt annerledes. Sosiale medier har gjort sitt inntog og man trenger ikke lenger å lure på om et hotell er bra eller dårlig, eller om en utflukt er verdt pengene. Med blogger, nettsamfunn, Facebook, osv kan man få veldig oppdatert tilbakemelding på det meste. Vi brukte TripAdvisor flittig i forkant for å se hvordan vanlige mennesker vurderte ulike hotell. På TripAdvisor kan man gå inn og gi sin ærlige mening om de ulike hotellene, samt gi karakter. Dette blir så satt sammen til en ranking slik at man kan hele tiden se på de hotellene som får høyest karakter på ulike kriterier som service, renhold, pris, osv. Noen av tilbakemeldingene må man ta med en klype salt men totalsummen snakker som oftest sant. Det dreier seg om å få inn informasjon slik at man unngår negative overraskelser og kan ha fokus på opplevelser.
Så langt har vi fått gode opplevelser og heldigvis få negative overraskelser.
Sosiale medier gjør også sine inntog i andre bransjer. Nå kan man gå inn og få gode tilbakemeldinger på alt fra kjøpesenter til håndverkere. MittAnbud.no er et eksempel på et slags sosialt medium hvor man kan legge inn sine oppdrag og så få håndverkere til å komme med priser. Det beste med denne tjenesten er at man kan gå inn i etterkant av utført oppdrag og vurdere håndtverkerene. Dette er positivt. Man kan ikke tillate seg å yte dårlig service for da vil snart alle vite om det. Er du irritert fordi noen sender en faktura som er mye høyere enn dere har avtalt eller fordi noen ikke rydder opp etter seg så kan du nå si i fra på et medium som mittanbud.no.
Underveis på reisen har vi også brukt teknologi aktivt. Mens vi satt i taxi i Bangkok prøvde sjåføren å tilrive seg hele 200 bath (40 kr…). Jeg tok jeg opp Iphonen, slo på GPS’en, og viste han at dette kunne jo ikke være så langt. Vi endte på halve prisen. Kart og reisebøker er snart overflødig med dagens teknologi. TripAdvisor er også lastet ned på iPhonen slik at vi hele tiden kan vurdere ulike utflukter underveis. Her blir det også mulighet til å følge med på Northug i kalde løyper i Val di Fiemme og få med seg nyheter hjemmefra. Kontoen er det også greit å følge med på underveis slik at man ikke får seg en overraskelse mot slutten av turen…
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar