onsdag 24. oktober 2012

”Forward.”


Det er kort tid igjen til det amerikanske valget. Obama og Romney har jobbet lenge for å posisjonere seg i forhold til hverandre. Nå skal alt avgjøres. Enormt med penger har blitt brukt på markedsføring og de to kandidatene blir bygd opp som merkevarer. Analysebyrået Borrell Associate har estimert at det blir brukt 9,8 milliarder dollar på markedsføring gjennom hele valgkampen. Ja, du leste riktig; 9,8 milliarder dollar. Penger  som går til å synliggjøre hva de to kandidatene står for i diverse kommunikasjonskanaler over hele USA.

Synlighet er selvfølgelig viktig i markedsføring og derfor brukes det nesten 6,5 milliarder dollar bare på TV reklame gjennom valgkampen. Men, smarte valgkampledere vet at det må mer til for å overbevise velgerne. Et sterkt og unikt løfte må til. Og så må det være relevant for velgerne. Den som klarer å være tydelig med budskapet samtidig som det er relevant for flest velgere vinner. Så enkelt er det.

Prosessen er veldig lik det man ser i markedsføring av produkter. Oppskriften er å ha tydelige løfter og budskaper som er relevante. Selger du tannkrem eller oppvaskmiddel så må du være tydelig på hva som er bra med disse produktene. Tydelig på hva ditt løfte til kundene er. Og så må dette være relevant for nok kunder. Og gjerne mer relevant enn det konkurrentene kan by på. I privatlivet ser man mye av det samme. Skal du reise deg å komme med et forslag i foreldreutvalget på skolen så må budskapet ditt være tydelig og relevant for de som hører på. Skal du få ungene dine til å gjøre noe må du være tydelig og det må være relevant også på deres premisser. Da når du gjennom.

Når valgkampene til Obama og Romney nå går inn i de siste ukene er det viktig at velgerne får med seg løftene og at de ser relevansen for seg selv, sin familie, sin økonomi, sin bedrift, osv. Det er dette det handler om. Kandidatene jobber med å få løftene sine ut til flest mulig amerikanere. Obama har 20 millioner følgere på Twitter og snart 30 millioner fans på Facebook. Romney henger etter i den digitale verden med ”bare”  1,1 millioner følgere på Twitter og 7 millioner fans på Facebook. Er det dette som vil avgjøre?

Valgkampleirene har jobbet hardt både med det visuelle og kreative for å få frem budskapene. Obama’s nye slogan er ”Forward” Her prøver han å posisjonere seg bort fra det han ikke har oppnådd i de årene han har vært president. Komikeren, Jay Leno, uttalte dette når den nye slogan’en ble lansert;  "He's telling voters, whatever you do don't look back at all those promises I made. Just look forward."

Det å være synlig er viktig, men det å komme med løfter som er relevante er viktigere. Klarer man ikke å holde løftene så vil velgerne falle fra. Dette gjelder også for produkter. Holder ikke produktene det de lover, så vil kundene falle fra. Obama har ikke klart å holde det han lovet i forrige valg og det vil jobbe i mot han. Med slagordet ”Forward” mener han at det fortsatt er mye å utrette. Det er jeg enig i. Jeg tror han får en ny sjanse!

Noen slogans siden 2004:

2004            George W. Bush            Yes, America Can!
2008            John McCain                        Country First
2008            Barack Obama            Change We Can Believe In
2008            Barack Obama            Yes We Can!
2012            Barack Obama            Forward
2012            Mitt Romney                        Believe in America


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar