Det er kort tid igjen til det amerikanske valget. Obama og
Romney har jobbet lenge for å posisjonere seg i forhold til hverandre. Nå skal
alt avgjøres. Enormt med penger har blitt brukt på markedsføring og de to
kandidatene blir bygd opp som merkevarer. Analysebyrået Borrell Associate har
estimert at det blir brukt 9,8 milliarder dollar på markedsføring gjennom hele
valgkampen. Ja, du leste riktig; 9,8 milliarder dollar. Penger som går til å synliggjøre hva de to
kandidatene står for i diverse kommunikasjonskanaler over hele USA.
Synlighet er selvfølgelig viktig i markedsføring og derfor
brukes det nesten 6,5 milliarder dollar bare på TV reklame gjennom valgkampen.
Men, smarte valgkampledere vet at det må mer til for å overbevise velgerne. Et
sterkt og unikt løfte må til. Og så må det være relevant for velgerne. Den som
klarer å være tydelig med budskapet samtidig som det er relevant for flest
velgere vinner. Så enkelt er det.
Prosessen er veldig lik det man ser i markedsføring av
produkter. Oppskriften er å ha tydelige løfter og budskaper som er relevante.
Selger du tannkrem eller oppvaskmiddel så må du være tydelig på hva som er bra
med disse produktene. Tydelig på hva ditt løfte til kundene er. Og så må dette
være relevant for nok kunder. Og gjerne mer relevant enn det konkurrentene kan
by på. I privatlivet ser man mye av det samme. Skal du reise deg å komme med et
forslag i foreldreutvalget på skolen så må budskapet ditt være tydelig og
relevant for de som hører på. Skal du få ungene dine til å gjøre noe må du være
tydelig og det må være relevant også på deres premisser. Da når du gjennom.
Når valgkampene til Obama og Romney nå går inn i de siste
ukene er det viktig at velgerne får med seg løftene og at de ser relevansen for
seg selv, sin familie, sin økonomi, sin bedrift, osv. Det er dette det handler
om. Kandidatene jobber med å få løftene sine ut til flest mulig amerikanere.
Obama har 20 millioner følgere på Twitter og snart 30 millioner fans på
Facebook. Romney henger etter i den digitale verden med ”bare” 1,1 millioner følgere på Twitter og 7
millioner fans på Facebook. Er det dette som vil avgjøre?
Valgkampleirene har jobbet hardt både med det visuelle og
kreative for å få frem budskapene. Obama’s nye slogan er ”Forward” Her prøver
han å posisjonere seg bort fra det han ikke har oppnådd i de årene han har vært
president. Komikeren, Jay Leno, uttalte dette når den nye slogan’en ble lansert;
"He's telling voters, whatever you do don't look back at
all those promises I made. Just look forward."
Det å være synlig er viktig, men det å komme med løfter som
er relevante er viktigere. Klarer man ikke å holde løftene så vil velgerne
falle fra. Dette gjelder også for produkter. Holder ikke produktene det de
lover, så vil kundene falle fra. Obama har ikke klart å holde det han lovet i
forrige valg og det vil jobbe i mot han. Med slagordet ”Forward” mener han at
det fortsatt er mye å utrette. Det er jeg enig i. Jeg tror han får en ny
sjanse!
Noen slogans siden 2004:
2004 George
W. Bush Yes,
America Can!
2008 John
McCain Country
First
2008 Barack
Obama Change
We Can Believe In
2008 Barack
Obama Yes
We Can!
2012 Barack
Obama Forward
2012 Mitt
Romney Believe
in America
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar