onsdag 12. november 2014

Sympatisk prising

Det har lenge vært en trend for bedrifter å forsøke å posisjonere seg som en merkevare som bryr seg. Trendanalyse-byrået Trendwatching.com ga nylig ut en rapport som tar for seg en ny manifestasjon av dette temaet: Sympatisk prising.
Trendwatching.com er et uavhengig byrå som leter etter forbrukertrender, innsikt og innovative idéer verden over. I deres ferske rapport retter de søkelyset mot sympatisk prising, en trend som ser ut til å bre om seg i ulike markeder.

SYMPATISK PRISING

Sympatisk prising handler om å gi rabatter som hjelper folk i vanskelige eller uheldige situasjoner. De får merkevaren til å fremstå som sympatisk; som om den virkelig bryr seg om mennesker. .
Selv om bedrifter i lang tid har forsøkt på forskjellige måter å fremstå som sympatiske overfor sine kunder, er det ikke overraskende at folk ikke tror på dem. Ifølge rapporten fra trendwatching.comer det bare 5% av forbrukere i Storbritannia og USA som tror at bedrifter er ærlige. I Europa mener bare 5% at merkevarer gjør noe meningsfullt for livene deres.

RAPPORTEN BESKRIVER TRE FORMER FOR SYMPATISK PRISING:

  • Smertestillende prising
  • Medfølende prising
  • Meningsfull prising

SMERTESTILLENDE PRISING

Som et eksempel på smertestillende prising beskriver de Noosa International Resort. Hotellkomplekset på Australias solkyst gir sine gjester 20% avslag om det skulle regne mer en 5mm under oppholdet. 
The Wolf & I, en restaurant i Melbourne i samme land, gir en gratis drink til gjester som har vært så uheldige å fått parkeringsbot i området den dagen.

MEDFØLENDE PRISING

Som et eksempel på medfølende prising trekker de frem Community Shop, et supermarked i England som gir rabatt på varer til familier som mottar sosialstøtte.
Pressfolios er en online tjeneste som hjelper journalister å lage backup av artiklene sine, og til å bygge bedre porteføljer. Etter en runde med masseoppsigelser i lokalpressen fikk de oppsagte journalistene bruke tjenesten med ubegrenset lagring i tre måneder, helt gratis.

MENINGSFULL PRISING

De siste eksemplene eksemplifiserer meningsfull prising.
Det nederlandske flyselskapet Corendon ga rabatt på flyturer til Russland for aktivister for homofile rettigheter.
I en periode var den offentlige transporten i Paris gratis etter at en rapport om farlig luftforurensing ble offentliggjort.
I februar i år gjorde AnchorFree sin app Hotspot Shield gratis for nedlasting i Venezuela. Programvaren lar brukere gå utenom myndighetenes internett-blokkeringer. Kampanjen ble lansert i forbindelse med økt sensurering av internettet fra myndighetenes side.

HVA KAN SÅ SYMPATISK PRISING GJØRE FOR MERKEVARER?

Det er for det første en glimrende mulighet til å linke merkevaren opp mot store hendelser, som for eksempel det nært forestående VM. I en perfekt verden hadde Norge vært med; i en nesten perfekt, men realistisk verden hadde de også blitt slått ut i gruppespillet. Hvilke tilbud kan trøste de stakkars supporterne?
Trendwatching.com foreslår også å bruke de stadig økende mengder data fra personlige apper og utstyr som Jawbone Up, NikeFuel og lignende. Om man ikke når sine daglige mål her blir man kanskje litt mindre trist om man får et personliggjort tilbud.
De legger også vekt på at de mest fremovertenkende merkevarene vil være like sympatiske med sine ansatte som sine kunder.
Dette er en spennende trend det er verdt å følge med på. Vi anbefaler alle som er interesserte å lese hele rapporten fra Trendwatching.com her.

Skarpsinn.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar