mandag 3. januar 2011

Litt mer lidenskap…

Har du en lidenskap? Lidenskap er et stort ord. Jeg bruker det sjelden. Burde kanskje bruke det oftere? Burde kanskje føle det oftere? Eller kanskje få andre til å føle det oftere?

Det er en ting jeg er sikker på i hvert fall; vi burde ha mer lidenskap i hverdagen. Lidenskap er bra. Lidenskapelig glad i familien sin, i kona, i vennene. Lidenskapelig glad i jobben sin?

Hva er din lidenskap? Er det jobben? Er det fotball? Shopping? Reising? Scrapping? Se film? Kona? Golf? Ofte er det alt mulig annet enn jobben. Faktum er at lidenskap er positivt. Følelsen av å være lidenskapelig interessert i noe er bra. Det er både spennende, motiverende og utviklende. Lidenskap dreier seg om begeistring. Om å brenne for noe!

Hva med å få litt mer lidenskap på jobben? Litt mer begeistring. Alle har en eller annen form for begeistring på jobben. Noen er begeistret hele dagen, noen er begeistret en sjelden gang. De fleste er begeistret på lønningsdagen…Målet må være å få mer lidenskap og mer begeistring i løpet av arbeidsdagen.

De beste bedriftene klarer å få frem begeistring både hos kunder og ansatte. Harley Davidson og Disney er gode eksempler på merkevarer som har forstått at de må ha med seg de ansatte før de kan begynne å begeistre kundene. Starbucks, den amerikanske kaffebarkjeden, har til og med gått ut og sagt at de ansatte kommer først…og så kommer kundene. Grunnen til dette er at om de behandler de ansatte bra så vil de behandle kundene bra. I Starbucks får alle ansatte mulighet til å eie aksjer i kjeden. Google har funnet andre unike måter å begeistre de ansatte på. Gratis bilvask for de ansatte har vært en av godene. 500 dollar i ”take-away” penger vanker også for de som nettopp har fått barn slik at de får kjøpt seg ”take-away” mat i de første ukene etter fødselen. Noe å bli begeistret av?

Men, begeistring på jobben dreier seg i grunnen ikke om frynsegoder selv om det er et tegn på at arbeidsgiveren bryr seg om de ansattes hverdag. Det er mange år siden noen lanserte uttrykket ”living the brand”. Et svært relevant uttrykk i våre dager som går på at ansatte skal dyrke og etterleve verdiene og visjonen til bedriften. Bedriften må følge en definert retning. En retning og en strategi som både er unik i forhold til konkurrentene og relevant i forhold til kundene. De ansatte må få muligheten til å gå gjennom denne strategien, forstå den, og bruke den i praksis. Når de ansatte har en klar retning og visjon så blir det også mer motiverende å jobbe. En stor del av en leders oppgave er å skape motivasjon og begeistring samtidig som de ansatte beveger seg i riktig retning. Klarer man dette så vil de ansatte yte mer, bli mer effektive og være med på å skape et godt omdømme gjennom folkemunn. Noe som også bidrar til å øke verdien på bedrifte.

”Life is too short” er et annet bra uttrykk. Livet er for kort til å bruke 1/3 del av dagen på å mistrives eller å være i en jobb hvor man aldri kjenner noen form for lidenskap eller begeistring. På jobben må vi få litt mer av det samme som du føler når du spiller golf, ser på favorittlaget ditt, shopper, spiller gitar eller reiser. Vi må få inn mer begeistring. Med mer begeistring vil vi bli mer motivert. Og med mer motivasjon yter vi mer og blir mye mer effektive. Uansett om du er prosjektleder i en industribedrift, frisør, selvstendig næringsdrivende, eller bilselger så fortjener du litt mer lidenskap på jobben. Klipp ut denne artikkelen og ta den med til din bedrift for å høre hva de gjør for å skape lidenskap i arbeidsdagen! Eller hva dere kan gjøre sammen for å skape litt mer begeistring? Om svaret er at du får lønn en gang i måneden, og dette bør være begeistring nok, så er du kanskje i feil bedrift?

Det er viktig å stoppe opp av og til og tenke; hva må til for å få litt mer begeistring i arbeidsdagen? Hva får deg til å sitre og boble? Hva blir du motivert av? Litt mer lidenskap er bra uansett hvor du er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar